MP Board Class 6th General English Solution Lesson 1 : The Tree

Chapter 1 : The Tree

The Tree Textual Exercise

Question 1.
Make new words by joining words:
(शब्दों को मिलाकर नये शब्द बनाओ)
Answer:


Question 2.
Find the hidden words from the given words:
(दिये गये शब्दों से छिपे हुए शब्द ढूढ़ो)
Answer:

Question 3.
Choose from the given words and fill in the blanks:
(दिये गये शब्दों में से छाँटकर रिक्त स्थानों को भरो)
(Village, tree, forty, juice, mangoes, sweet pickles).
Answer:
1. The mango tree in my village is forty years old.
2. It gives us mangoes. They are sweet.
3. My mother makes juice and pickles with them.
4. I like the mango tree.

Comprehension Questions

1. Answer the following questions:
(निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिए)

Question 1.
What is the lesson about?

पाठ किसके बारे में है?
Answer:
The lesson is about a tree.
पाठ एक पेड़ के बारे में है।

Question 2.
What do the village children do when they get tired?
ग्रामीण बच्चे थक जाने पर क्या करते हैं?
Answer:
The village children sleep under the tree shade when they get tired.
ग्रामीण बच्चे थक जाने पर पेड़ की छाँव में सो जाते हैं।

Question 3.
Why do the passers by sit under the tree?
गुजरने वाले यात्री पेड़ के नीचे क्यों बैठते हैं?
Answer:
The passers by sit under the tree to take rest.
गुजरने वाले यात्री पेड़ के नीचे विश्राम करने के लिए बैठते हैं।

Question 4.
Who take rest at night in the tree?
पेड़ में रात को कौन विश्राम करता है?
Answer:
Birds, small animals and insects take rest at night in the tree.
चिड़ियाँ, छोटे जानवर और कीट रात को पेड़ में विश्राम करते हैं।

Question 5.
Where do we get fresh air from?
हमें ताजी हवा कहाँ से मिलती है?
Answer:
We get fresh air from the tree
हमें ताजी हवा पेड़ से मिलती है।

Question 6.
What should we do for the tree?
हमें पेड़ कि लिए क्या करना चाहिए?
Answer:
We should always love and care for the tree.
हमें हमेशा पेड़ से प्यार करना चाहिए और उसकी देखभाल करनी चाहिए।

2. Match the column ‘A’ with column ‘B’
(कॉलम ‘A’ का कॉलम ‘B’ से मिलान कीजिए।)

Answers:
1. → (d)
2. → (e)
3. → (b)
4. → (c)
5. → (a)

Grammar in Use (व्याकरण प्रयोग)

1. Fill in the blanks:

Answers:

2. Use these words to complete the conversation.
(वार्तालाप को पूरा करने के लिए इन शब्दों का प्रयोग कीजिए।)
Yes, I do. No, I don’t.
Answer:
(A) Mona : Do you like trees?
Shalu       : Yes, I do.
Shalu       : Do you like bananas?
Mona       : No, I don’t.
Mona       : Do you like mangoes?
Shalu       : Yes, I do.

(B) Mohan : I like football, do you?
Shyam       : No, I don’t.

(C) Grandpa : I like walking, do you?
Grandson     : Yes, I do.

(D) Hariram : I like reading, do you?
Baliram        : No, I don’t. I like watching the T.V.

Let’s Talk (आओ, बात करें) 

Work in groups. Discuss and find out the different uses of trees. Each group will list the different uses, then exchange the lists among themselves. Make a final list in the class.
(समूह में कार्य करें। चर्चा करें और पेड़ों के विभिन्न उपयोग को ढूढ़ें। प्रत्येक समूह अलग-अलग उपयोगों की सूची बनाएगा, तब वे एक-दूसरे से आपस में सूचियों का आदान-प्रदान करें। कक्षा में एक अन्तिम सूची तैयार anti)
Hints:
rainfall, carbon dioxide, oxygen, wooden table, pencils, paper, medicines
Answer:
The final list prepared would be as follows:

Uses of Trees (पेड़ों के उपयोग)

  1. The trees bring rainfall.
  2. They take in carbon dioxide from the atmosphere and give out oxygen for us to breathe. They thus, make the air pure.
  3. The wood of the tree is used in making furniture like chairs, tables etc. and pencils.
  4. Paper is also made from its bark.
  5. Trees like neem and cinchona have medicinal value.
  6. Rubber is obtained from rubber tree.

Let’s Read (आओ पढ़ें)

See the Passage and questions in the book.
(पद्यांश एवं प्रश्नों को पुस्तक से देखें।)
Answers:

  1. The poet see a tree – a crooked, grey tree in the park.
  2. In January, it has no leaves, its looks like an ugly tree.
  3. In February, it is covered with red and orange flowers.
  4. The poem is about a Dhak tree, the flame of the forest.
  5. (a) I see a tree in the park.
    (b) In February the tree is covered with flowers.

Let’s Write (आओ लिखें) 

Write a paragraph on the uses of trees.
(पेड़ों के उपयोग पर एक पैराग्राफ लिखें।)
Answer:
Trees are very useful to us. They make the air pure by taking in carbon dioxide and giving out oxygen. The oxygen given by them is used by living beings in breathing. They bring rainfall and prevent floods. They also prevent soil erosion or washing away of soil. The remove pollution. Their wood is used in making furniture, pencils; and paper is made from its bark. Some trees like neem, tulsi and cinchona are medicinally important. They also add to the beauty of nature. Life without trees cannot be imagined.

Let’s Do (आओ करें)

Collect leaves of different trees and paste them in your notebook.
(विभिन्न पेड़ों की पत्तियों को एकत्रित करो और अपनी नोट-बुक में चिपकाओ।)
Hint:
The students can collect leaves of different trees around them like peepal, neem, mango, Ashoka, gulmohar etc. and keep them in their notebooks for a few days so that they may dry. Then they can paste them in their notebooks.

Word Meanings 

Tree (ट्री)-पेड़, Shade (शेड)-छाया, often (आँफन)-अक्सर, Grandma (ग्राण्डमाँ)-दादी माँ, Stays (स्टेज)-खड़ा रहता है, Rain (रेन)-वर्षा, Seed (सीड)-बीज, Grew (ग्रियू)-बड़ा हुआ, Buried (बरीड)-दबा हुआ, Deep (डीप)-गहरा, Soil (सॉइल)-मिट्टी, Spread (स्प्रेड)-फैला दी, Woke up (वोक अप)-जागा, Wide (वाइड)-चौड़ी, Around (एराउण्ड)-चारों ओर, Gradually (ग्रेज्युअली)-धीरे-धीरे, Wider and wider (वाइडर एण्ड वाइडर)-दूर-दूर तक, Branches (ब्रान्चेज) -शाखाएँ, Tired (टायर्ड)-थका हुआ, Play (प्ले)- खेलना, Swing (स्विंग)-झूलना, Rest (रेस्ट)-आराम, Move on (मूव ऑन)-चल देना, Sparrow (स्पैरो)गौरेया, Parrot (पैरट)-तोता, Pigeon (पिजन)-कबूतर, Crow (क्रो)-कौवे, Squirrel (स्कवायरल)-गिलहरी, Together (टुगेदर)-एक साथ, Fresh (फ्रेश)-ताजा, Useful (यूजफल)-उपयोगी।





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *