MP Board Class 10 English First Flight Solution Chapter 2 – Nelson Mandela : Long Walk to Freedom

Chapter 2 – Nelson Mandela : Long Walk to Freedom

 

NCERT Book Page No. 18-19

Q. 1. Where did the ceremonies take place ? Can you name any public buildings in India that are made of sandstone ?

समारोह कहाँ सम्पन्न हुआ ? क्या आप भारत के किसी सार्वजनिक भवन का नाम बता सकते हैं जो बलुआ पत्थर से बना हो ?

Ans. The ceremonies took place in the lovely sandstone amphitheatre. It was formed by the Union Buildings in Pretoria.

Public buildings in India made of sandstone are Red Fort, Jama Majid, etc.

समारोह सुन्दर बलुआ पत्थर से बने रंगमहल में सम्पन्न हुआ। इसका गठन प्रिटोरिया में यूनियन बिल्डिंग्स द्वारा किया गया था। भारत में सार्वजनिक भवन जो बलुआ पत्थर से बने हैं वे हैं-लाल किला, जामा मस्जिद इत्यादि।

Q.2. Can you say how 10 May is an ‘autumn day in South Africa?

पर क्या तुम बता सकते हो कि 10 मई किस तरह दक्षिण अफ्रीका की शरद हुई ?

Ans. It is because of weather and dawning of freedom after about 300 years of White rule. It is also important because of the freedom.

इसका कारण है कि यह श्वेत शासन के 300 वर्ष के बाद व आजादी के उदय के पश्चात् का मौसम है। यह आजादी के कारण भी महत्वपूर्ण है।

Q. 3. At the beginning of his speech, Mandela mentions “an extraordinary human disaster”. What does he mean by this ? What is the “glorious…. human achievement” he speaks of at the end ?

अपने भाषण की शुरूआत में मंडेला ‘एक अतिअसाधारण मानवीय विपत्ति’ का उल्लेख करते हैं, और अन्त में कौन-सी भव्य मानवीय उपलब्धि के बारे में बोलते हैं ?

Ans. By this, he means the white rule in South Africa over the blacks. It lasted very long. It was really a disaster of white men ruling over the black.

“The glorious ………… achievement was the political independence from the white rule by the black natives. मग इसके द्वारा इसका अर्थ है कि श्वेत लोगों का दक्षिण अफ्रीका के अश्वेत लोगों पर शासन यह बहुत लम्बा चला। यह वास्तव में काले लोगों पर शासन करने वाले गोरे लोगों की”गौरवशाली…….”उपलब्धि”अश्वेत मूल निवासियों द्वारा श्वेत शासन से राजनीतिक स्वतन्त्रता थी।

Q. 4. What does Mandela thank the international leaders for ?

मंडेला अन्तर्राष्ट्रीय नेताओं को किस बात के लिए धन्यवाद देते हैं ?

Ans. He thanks the international leaders for coming to take possession with the native people of South Africa. It is a common victory of peace and human dignity.

वे अन्तर्राष्ट्रीय नेताओं का दक्षिण अफ्रीका के मूल निवासियों की स्वतंत्रता की प्राप्ति के अवसर पर उपस्थित होने के कारण धन्यवाद देते हैं। यह सब लोगों की न्याय, शांति व मानव की प्रतिष्ठा के लिए सामूहिक विजय है।

Q. 5. What ideals does he set out for the future of South Africa ? वे दक्षिण अफ्रीका के लिये कौन से आदर्श स्थापित करते हैं ?

Ans. He sets out the ideals of liberating his people from various bondages. These are poverty deprivation, suffering, gender, and other discriminations.

वह अपने लोगों की कई दासताओं पर आदर्श स्थापित करते हैं। वे हैं गरीबी, वंचितता, भ्रष्ट, लिंग भेदभाव व अर्थ भेदभाव पर

(NCERT Book Page No. 21)

Q. 1. What do the military generals do ? How has their attitude changed, and why?

सेना के जवान क्या करते हैं ? उनका रुख किस प्रकार व क्यों परिवर्तित हुआ है ?

Ans. The military generals discharge their duties. They owe allegiance to their country. They do these duties as per the military provisions.

“heir attitude is changed. They care more for personal gains than their true duties as per the defence rules.

सेना के जनरल अपनी ड्यूटी निभाते हैं। वे अपने देश के प्रति स्वामिभक्ति रखते हैं। वे सेना के नियमों के अनुसार अपने कर्तव्य करते हैं।

उनका रुख बदल गया है। वे अपने व्यक्तिगत लाभ के लिए रक्षा नियमों के अनुसार काम करते हैं।

Q. 2. Why were two national anthems sung

दो राष्ट्रगान क्यों गाये गए ?

Ans. Two national anthems were sung as there were two main communities or races. One was of whites and the other of the blacks. Secondly, the anthem of the whites was the anthem of the old republic.

दो राष्ट्रगान गाये गये क्योंकि दो मुख्य समुदाय या प्रजातियाँ थीं। एक श्वेतों की और दूसरी अश्वेत लोगों की। दूसरी बात श्वेतों का राष्ट्रगान पुराने गणतंत्र का था।

Q.3. How does Mandela describe the systems of government in his country (i) in the first decade, and (ii) in the final decade, of the twentieth century?

मण्डेला अपने देश में शासन की व्यवस्था (i) प्रथम दशक में व (ii) बीसवीं सदी के अन्तिम दशक में कैसे वर्णित करते हैं ?

Ans. (i) In the first decade of the twentieth century, the whites of South Africa patched up their differences. They built a system of racial domination against the black people of their own land.

(ii) In the last decade their system had been overturned forever. It was replaced by another. It recognised the rights and freedoms of all people regardless of their skin colour. ne

(i) पहले दशक में दक्षिण अफ्रीका के श्वेत लोगों ने अपने मतभेद दूर कर लिए थे। उन्होंने एक व्यवस्था बनाई थी जिसमें श्वेत लोगों का अश्वेत लोगों पर प्रभुत्व स्थापित किया था।

(ii) अन्तिम दशक में उनकी व्यवस्था पूरी तरह बदल गई थी। उसका स्थान दूसरी व्यवस्था ने ले लिया था। उन्होंने अपने सभी लोगों के अधिकारों और स्वतन्त्रता को उनकी त्वचा के रंग की परवाह किये बिना मान्यता दी।

Q. 4. What does courage mean to Mandela ?

मंडेला के लिए साहस का क्या अर्थ है ?

Ans. By courage, Mandela means not the absence of fear but triumph over it.

मंडेला के लिए साहस का अर्थ डर की अनुपस्थिति नहीं बल्कि उस पर विजय है।

Q.5. Which does he think is natural, to love or to hate ? वह क्या सोचते हैं क्या प्राकृतिक है, प्रेम करना या घृणा करना ?

Ans. He thinks that love comes more naturally to the human heart than its opposite hate.

वे सोचते हैं कि मनुष्यों के हृदय में प्रेम, उसके विपरीत, घृणा के बजाय अधिक सहजता से आता है।

(NCERT Book Page No. 24)

Q.1. What “twin obligations” does Mandela mention ? मंडेला कौन से दो दायित्वों की बात करते हैं ?

Ans. He mentions the twin obligations are obligations to his family, his parents, his wife and children. Second obligation to his people, his community and his country.

मंडेला दो दायित्वों का उल्लेख करते हैं। पहला दायित्व उनके परिवार, उनके माता-पिता, उनकी पत्नी और बच्चों के प्रति है। दूसरा दायित्व उनके लोग, उनके समुदाय व उनके देश के प्रति है।

Q. 2. What did being free mean to Mandela as a boy, and as a student? How does he contrast these “transitory freedoms” with the basic and honourable freedoms” ?

एक लड़के के रूप में और एक छात्र के रूप में मंडेला के लिए स्वतन्त्र होने का क्या अर्थ था ? वह “क्षण भंगुर आजादियों” के “मूलभूत और सम्मानीय आजादियों से विरोधाभासों को कैसे परिभाषित करते हैं ?

Ans. As a boy, Mandela meant by being free to wonder in the fields near his hut. It was to swim, to run through the village. Also it was to roast mealies at night and to ride the bulls.

As a student he meant to be free to stay out at night. It was to read what he pleased to read and to go where to chose. It was also to be as per his potential.

These were the transitory freedoms. But “the basic and honorable freedoms” were the freedoms for the people. These were to live with dignity and self-respect.

एक बालक होने के नाते उनकी आजादी का मतलब उनकी झोंपड़ी के आसपास घूमने की, तैरने की, गाँव में घूमने की आजादी है और रात को मक्का भूनने की और बैलों पर सवारी करने की है।

एक विद्यार्थी की तरह स्वतंत्रता का मतलब रात को बाहर रहने से है। वह जो चाहते हैं वह पढ़ने से, वे जहाँ चाहे भ्रमण करने से है। और अपनी सामर्थ्य के अनुसार काम करने से है। ये आजादियाँ क्षणभंगुर हैं। किन्तु ‘मूलभूत व सम्माननीय स्वतंत्रता का मतलब लोगों से है। वे हैं कि वे अपना जीवन महत्ता व आत्मसम्मान से जियें।

Q.3. Does Mandela think the oppressor is free ? Why/Why not ?

क्या मंडेला को लगता है कि अत्याचारी स्वतंत्र हैं ? क्यों/क्यों नहीं ?

Ans. Mandela thinks that the oppressor is not free like the oppressed. A person who takes away another man’s freedom is a prisoner of hatred. He is locked in prejudice and narrow mindednoss.

मंडेला सोचते हैं कि उत्पीड़क भी उतना स्वतन्त्र नहीं है जितना कि उत्पीड़ित। एक व्यक्ति जो दूसरे की स्वतंत्रता छीनता है वह घृणा का कैदी है। वह पूर्वानुग्रहों व संकीर्ण मानसिकता में बंद है।

(D) Textual Exercises

Thinking about the Text

Q. 1. Why did such a large number of international leaders attend the inauguration ? What did it signify the triumph of ?

उद्घाटन में इतनी बड़ी संख्या में अन्तर्राष्ट्रीय नेताओं ने भाग क्यों लिया ? इसने किसकी विजय का संकेत दिया ?

Ans.South Africa was in the grips of apartheid and was thus declared an outlaw by other nations. When Nelson Mandela became the President, he abolished apartheid and thus diplomatic relations were rebuilt with many countries. It was a historic moment in South Africa as well as world history. The inauguration of a new, non-racial government. Thus, several distinguished international leaders attended this ceremony. This inauguration signified the triumph of justice, peace and human dignity.

दक्षिण अफ्रीका रंगभेद की चपेट में था और इसलिए अन्य राष्ट्रों द्वारा इसे नियम विरोधी घोषित कर दिया था। जब नेल्सन मंडेला राष्ट्रपति बने, तो उन्होंने रंगभेद को समाप्त कर दिया

और इस प्रकार कई देशों के साथ राजनयिक सम्बन्ध पुनः स्थापित किए। यह दक्षिण अफ्रीका के साथ-साथ विश्व इतिहास में एक ऐतिहासिक क्षण था। एक नई, गैर-नस्लीय सरकार का उद्घाटन। इसलिए कई प्रतिष्ठित अन्तर्राष्ट्रीय नेताओं ने समारोह में भाग लिया। इस उद्घाटन ने न्याय, शांति और मानवीय गरिमा की विजय को दर्शाया।

Q. 2. What does Mandela mean when he says he is “simply the sum of all those African Patriots” who had gone before him ?

मंडेला का क्या मतलब है जब वे कहते हैं कि वह “उन सभी अफ्रीकी देशभक्तों का योग” है जो उनसे पहले चले गए ?

Ans. By saying this, Mandela means that he could identify with the unimaginable sacrifices of all those noble and courgeous men who fought for the collective freedom of the African people.

यह कहकर, मंडेला का मतलब है कि वह उन सभी महान और साहसी पुरुषों के अकल्पनीय बलिदान के साथ खुद को जोड़ कर देखते हैं जो अफ्रीकी लोगों की सामूहिक स्वतंत्रता के लिए लड़े थे।

Q.3. Would you agree that the “depths of oppression” create “heights of character” ? How does Mandela illustrate this ? Can you add your own examples to this argument ?

क्या आप इस बात से सहमत होंगे कि “उत्पीड़न की गहराई” “चरित्र की ऊँचाइयों” का निर्माण करती है ? मंडेला इसका उदाहरण कैसे देते हैं ? क्या आप इस तर्क में अपने स्वयं के उदाहरण जोड़ सकते हैं ?

Ans. Yes, I agree with the statement that “depths of oppression” create “heights of character”. Mandela thought that decades of brutality and oppression had an unitended effect of creating many African patriots with unimaginable heights of character.

In similar manner, in India, the Indian revolutionaries Bhagat Singh, Rajguru and Sukhdev remained courageous while facing utmost cruelty by the British.

 हाँ, मैं इस कथन से सहमत हूँ कि “उत्पीड़न की गहराई””चरित्र की ऊँचाइयों” का निर्माण करती है। मंडेला का विचार है कि दशकों की क्रूरता और उत्पीड़न का कई अफ्रीकी देशभक्तों को बनाने में एक अनपेक्षित प्रभाव था।

इसी तरह से, भारत में, ब्रिटिशों द्वारा अत्यन्त क्रूरता का सामना करने के दौरान, भारतीय क्रांतिकारी भगत सिंह, राजगुरु और सुखदेव साहसी बने रहे।

Q. 4. How did Mandela’s understanding of freedom change with age and experience ?

मंडेला की स्वतंत्रता की समझ उम्र और अनुभव के साथ कैसे बदल गई ?

Ans. Mandela did not have a hunger for freedom when he was a boy. He believed that as long as he obeyed his father and abided by the customs of his tribe, he was free. He had certain needs as a teenager and as a young man. Slowly with age and experience, he understands that it is not just his freedom that is being curtailed, but the freedom of all blacks. After attaining this understanding, he develops a hunger for the freedom of his people.

मंडेला जब बालक थे तब उन्हें स्वतंत्रता की भूख नहीं थी। उनका मानना था कि जब तक वह अपने पिता की आज्ञा का पालन करते थे और अपनी जनजाति के रीति-रिवाजों का पालन करते थे, तब तक वह आजाद थे। एक किशोर और एक युवा के रूप में उनकी कुछ जरूरतें थीं। धीरे-धीरे, उम्र और अनुभव के साथ, वह समझते हैं कि यह सिर्फ उनकी आजादी नहीं है जिसे घटाया जा रहा है बल्कि सभी अश्वेतों की आजादी है। इस समझ को प्राप्त करने के बाद, वह अपने लोगों की स्वतंत्रता की भूख विकसित करते हैं।

Q. 5. How did Mandela’s ‘hunger for freedom’ change his life?

मंडेला की ‘आजादी की भूख’ ने उनकी जिंदगी कैसे बदल दी ?

Ans. After realizing that it is about the freedom of all blacks, the hunger for his own freedom became the hunger for the freedom of his people. This desire transformed him into a self-sacrificing man. Thus, he joined the African National Congress and this changed him from a frightened young man into a bold man.

यह अहसास होने के बाद कि यह सभी अश्वेतों की स्वतंत्रता के बारे में है, अपनी स्वयं की स्वतंत्रता की भूख अपने लोगों की स्वतंत्रता की भूख बन गई। इस इच्छा ने उन्हें आत्म-त्याग करने वाले व्यक्ति में बदल दिया। इसलिए, वह अफ्रीकी राष्ट्रीय कांग्रेस में शामिल हो गए और इसने उन्हें एक भयभीत युवक से एक साहसिक व्यक्ति में बदल दिया।

Thinking about Language

I. 1. Make the list of such pairs of nouns and verbs in the text.

Ans.

2. Read the paragraph below. Fill in the blanks with the noun forms of the verbs in brackets.

(नीचे दिए गए पैराग्राफ को पढ़ें। कोष्ठक में दिए गए क्रिया के संज्ञा रूपों के साथ रिक्त स्थान भरें।)

Ans. Martin Luther King’s contribution (contribute) to our history as an outstanding leader began when he came to the assistance (assist) of Rosa Parks, a seamstress who refused to give up her seat on a bus to a white passanger. In those days American Blacks were confined to positions of second class citizenship by restrictive laws and customs. To break these laws would mean subjugation (subjugate) and humiliation (humiliate) by the police and the legal system. Beatings imprisonment (imprison) and sometimes death awaited those who defiled the system. Martin Luther King’s tactics of protest involved non-violent resistance (resist) to racial injustice.

II. Here are some more examples of the used with proper names. Try to say what these sentences mean. (You may consult a dictionary if you wish. Look at the entry for ‘the’).

यहाँ विशिष्ट नामों के साथ उपयोग किए गए ‘the’ के कुछ और उदाहरण हैं। बताने का प्रयास करें कि इन वाक्यों का क्या अर्थ है। (यदि आप चाहें तो एक शब्दकोश की सहायता ले सकते हैं। ‘the’ की प्रविष्टि देखें।)

1. Mr. Singh regularly invites the Amitabh Bachchan and the Shah Rukh Khans to his Parties.

Ans. This means that Mr. Singh regularly invites popular personalities such as Amitabh Bachchan and Shah Rukh Khan to his parties.

2. Many people think that Madhuri Dixit is the Madhubala of our times.

Ans. This means that Madhuri Dixit is compared to a landmark in acting in the form of 3. History is not only the story of the Alexanders, the Napoleons and the Hitlers, but of ordinary people as well.

Ans. This means that history is not only the story of the great fighters and leaders, such as Alexander, Nepoleon and Hitler but also of ordinary people.

III. Idomatic Expressions. मुहावरेदार अभिव्यक्ति।

Match the italicised phrases in Column A with the phrase nearest in meaning in Column B. (Hint: First look for the sentence in the text in which the phrase in Column A occurs.)

कॉलम A में दिए गए वाक्यांशों का मिलान कॉलम B में दिए गए निकटतम अर्थ से करें। (संकेत: पहले पाठ में दिए गए उन वाक्यों को देखें जिनमें कॉलम A में दिए गए वाक्यांश हैं।)

Ans.

Speaking

Student may attempt themselves.
Writing

Student may attempt themselves.

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