Lesson 3- Two Stories about Flying
I- First Flight
Page 36
Textual Exercises
Thinking about the Text
Q. 1. Why was the young seagull afraid to fly ? Do you think all young birds are afraid to make their first flight, or are some birds more timid than others ? Do you think a human baby also find it a challange to take its first steps ?
युवा सीगल उड़ने से डर क्यों रहा था ? क्या आपको लगता है कि सभी युवा पक्षी अपनी पहली उड़ान भरने से डरते हैं, या कुछ पक्षी दूसरों की तुलना में अधिक डरपोक हैं ? क्या आपको लगता है कि मानव के बच्चे भी अपने पहले कदम उठाने को चुनौती की तरह मानते हैं ?
Ans. The young seagull was afraid to fly because it was its first flight. It is a well known fact that doing something for the first time is challenging. Therefore, all young birds must be afraid to make their first flight. Similarly, a human baby would also find it a challenge to take its first steps.
युवा सीगल उड़ने से डर रहा था क्योंकि यह उसकी पहली उड़ान थी। यह सर्वविदित तथ्य है कि कुछ भी पहली बार करना चुनौतीपूर्ण होता है। इसलिए सभी युवा पक्षी अपनी पहली उड़ान भरने के समय डरते होंगे। इसी तरह, मनुष्य के बच्चे को भी अपना पहला कदम चुनौतीपूर्ण लगेगा।
Q.2.“Thesightofthefood maddened him.”What does this suggest? What compelled the young seagull to finally fly ?
“भोजन के नज़ारे ने उसे पागल कर दिया था।” इससे क्या पता चलता है ? युवा सीगल को आखिरकार उड़ान भरने के लिए किसने मजबूर किया ?
Ans. The voung seagull was very hungry. Its hunger only intensified when it saw its mother tearing at a piece of fish. It cried to her, begging her to get some food. When its mother came towards it, it screamed with joy and anticipation but she stopped midway. It wondered why she did not come nearer. Not being able to resist or control its hunger, it dived at the food in its mother’s beak. At that moment, his hunger overpowered his fear. It was hunger that ultimately compelled it to fly.
युवा सीगल बहुत भूखा था। उसकी भूख तब और बढ़ गई जब उसने अपनी माँ को मछली के टुकड़े को फाड़ते हुए देखा। वह अपनी माँ की ओर चिल्लाया, कुछ खाने की भीख माँगते हुए। जब उसकी माँ उसकी ओर आयी, तो वह खुशी और सम्भावना से चिल्लाया। लेकिन वह (उसकी माँ) आधे रास्ते में रुक गई। उसे आश्चर्य हुआ कि उसकी माँ उसके पास क्यों नहीं आयी। अपनी भूख को नियंत्रित करने में असफल होने पर, वह अपनी माँ के पास उसकी चोंच में रखे खाने के लिए उड़कर पहुँचा। उस क्षण उसकी भूख उसके डर पर हावी हो गई। यह वह भूख थी जिसने अंततः उसे उड़ने के लिए मजबूर किया।
Q. 3. “They were beckoning to him, calling shrilly.” Why did the seagull’s father and mother threaten him and Cajole him to fly ?
“वे उसे इंगित कर रहे थे, तीव्र कर्कश आवाज से बुला रहे थे।” सीगल के माता और पिता उसे क्यों धमका रहे थे और उड़ने के लिए फुसला रहे थे ?
Ans. The young seagull was afraid to fly. Even when it saw its brothers and sisters flying and parents helping and teaching them, it could not gather enough courage to fly. That is why its parents were calling to it shrilly and scolding it. They threatened it to let it starve on its ledge if it did not fly because they wanted it to leave its fear behind and learn to fly.
युवा सीगल उड़ने से डर रहा था। यहाँ तक कि जब उसने अपने भाई-बहनों को उड़ते देखा और माता-पिता को उनकी मदद करते और सिखाते हुए देखा, तब भी वह उड़ने के लिए हिम्मत नहीं जुटा पाया। इसलिए उसके माता-पिता कर्कश आवाज में उसे बुला रहे थे और डांट रहे थे। उन्होंने धमकी दी कि अगर वह उड़ेगा नहीं तो उसे भूखा रहने के लिए छोड़ दिया जाएगा क्योंकि वे चाहते थे कि वह अपने डर को पीछे छोड़कर उड़ना सीखे।
Q. 4. Have you had a similar experience, where your parents encouraged you to do something that you were too scared to try ? Discuss this in pairs or groups.
क्या आपको कभी ऐसा अनुभव हुआ है, जहाँ आपके माता-पिता ने आपको कुछ ऐसा करने के लिए प्रोत्साहित किया हो जिसे करने से आप डर रहे थे ? जोड़े या समूहों में इस पर चर्चा करें।
Ans. Students may attempt themselves.
Q. 5. In the case of a bird flying, it seems a natural act, and a foregone conclusion that it should succeed. In the examples you have given in answer to the previous question, was your success guaranteed, or was it important for you to try, regardless of a possibility of a failure ?
एक पक्षी के उड़ने के मामले में, यह एक स्वाभाविक कार्य लगता है, और एक निष्कर्ष है कि उसे सफल होना चाहिए। पिछले प्रश्न के उत्तर में आपने जो उदाहरण दिए हैं, क्या आपकी सफलता निश्चित थी, या असफलता की सम्भावना की परवाह किए बिना, आपके लिए प्रयास करना महत्वपूर्ण था ?
Ans. Students may attempt themselves.
छात्र स्वयं प्रयास कर सकते हैं।
Speaking
Student may attempt themselves.
Writing
Student may attempt themselves.
II -The Black Aeroplane
Page 40
Textual Exercises
Thinking about the Text
Q. 1. “I’ll take the risk.” What is the risk ? Why does the narrator take it ?
“मैं जोखिम लूँगा।” जोखिम क्या है ? कथाकार इसे क्यों लेता है ?
Ans. The risk was to fly through the black storm clouds. The narrator took the risk because his home was beckoning him. He was dreaming of his holiday and looking forward to be with his family.
जोखिम काले तूफानी बादलों के बीच उड़ान भरने का था। कथाकार ने जोखिम उठाया क्योंकि उसका घर उसे बुला रहा था। वह अपनी छुट्टियों के सपने देख रहा था और अपने परिवार के साथ होने की राह देख रहा था।
Q. 2. Describe the narrator’s experience as he flew the aeroplane into the storm.
कथाकार के अनुभव का वर्णन करें जब उसने हवाई जहाज तूफान में उड़ाया।
Ans. As the narrator flew into storm, everything went black. It was impossible to see anything outside the plane. The plane jumped and twisted in the air. His compass was turning round and round. The other instruments. including radio, was also dead. Suddenly he saw another aeroplane and its pilot waved at him, asking him to follow. He was glad to find a helper. He was using his last fuel tank and there was only enough fuel to fly five or ten minutes. Then, the other plane started to go down and he followed. He suddenly came out of the clouds and saw the runway, on which he landed his plane safely.
जब कथाकार तूफान में उड़ा, तो सब कुछ काला हो गया। विमान के बाहर कुछ भी देख पाना असम्भव था। विमान हवा में उछल रहा था और घूम रहा था। उसका कम्पास (दिशा बताने वाला यंत्र) गोल-गोल घूम रहा था। रेडियो के साथ-साथ अन्य उपकरणों ने भी काम करना बंद कर दिया था। अचानक उसने एक और हवाई जहाज देखा और उसके पायलट ने हाथ उसकी ओर हिलाया, पीछे चलने को कहा। वह एक सहायक को पाकर खुश था। वह अपने अन्तिम ईंधन टैंक का उपयोग कर रहा था और उसके पास केवल पाँच या दस मिनट की उड़ान जितना ही ईंधन बचा था। फिर, दूसरा विमान नीचे की ओर जाने लगा और वह उसके पीछे गया। वह अचानक बादलों के बाहर आ गया और रनवे को देखा, जिस पर उसने अपने विमान को सुरक्षित उतार लिया।
Q. 3. Why does the narrator say, “I landed and was not sorry to walk away from the old Dakota….”?
कथाकार क्यों कहता है, “मैं उतरा और पुराने डकोटा से दूर चले जाने का खेद नहीं था….?”
Ans. The narrator was not sorry to walk away from the old Dakota because he had a horrific and scary experience flying that plane. He was happy he landed safely. He wanted to know where he was and who the other pilot was.
कथाकार को पुराने डकोटा से दूर जाने का खेद नहीं था क्योंकि इस विमान में उड़ान भरने का एक भयानक और डरावना अनुभव था। वह खुश था कि वह सुरक्षित उतर गया। वह जानना चाहता था कि वह कहाँ है और दूसरा पायलट कौन था।
Q. 4. What made the woman in the Control Center look at the narrator strangely?
कंट्रोल सेंटर की महिला ने कथाकार को अजीब तरह से क्यों देखा ?
Ans. The woman at the Control Center looked at the narrator strangely when he asked about the identity of the other Pilot. She told him that no other plane was flying that night and his was the only plane she could see on the radar.
कंट्रोल सेंटर की महिला ने कथाकार को अजीब तरह से देखा जब उसने दूसरे पायलट के बारे में पूछा। उस महिला ने उसे बताया कि उस रात कोई और विमान नहीं था और उसका विमान एकमात्र था जिसे वह रडार पर देख पा रही थी।
Q. 5. Who do you think helped the narrator to reach safely ? Discuss this among yourselves and give reasons for your answer.
आपको क्या लगता है किसने कथाकार को सुरक्षित पहुँचने में मदद की ? आपस में इस पर चर्चा करें और अपने उत्तर का कारण दें।
Ans. Probably, it was narrator’s own self that helped him to reach safely. There was no other plane as the woman at control center who could see only the narrator’s plane at radar, told the narrator.
सम्भवतः वह कथाकार की अंतरआत्मा थी जिसने उसे सुरक्षित पहुँचाने में मदद की। वहाँ कोई और विमान नहीं था जैसे कि कंट्रोल सेंटर वाली महिला, जो रडार पर एक ही विमान देख पा रही थी, ने कथाकार को बताया।
Thinking about Language
I. Now, try to guess the meaning of the word ‘black’in the sentences given below. Check the meanings in the dictionary and find out whether you have guessed right.
(अब नीचे दिए गए वाक्यों में ‘black’ शब्द के अर्थ का अनुमान लगाने की कोशिश करें। शब्दकोश में अर्थों की जाँच करें और पता करें कि क्या आपने सही अनुमान लगाया है।)
1. Go and have a bath; your hands and face are absolutely black.
Ans. The meaning of black here is that the hands and face are dark because of dust and heat.
2. The taxi drive gave Ratan a black look as he crossed the road when the traffic light was green.
Ans. In the sentence black refer to an angry look.
3. The bombardment of Hiroshima is one of the blackest crimes against humanity.
Ans. Here, blackest refers to the cruellest crime.
4. Very few people enjoy Harold Pinter’s black comedy.
Ans.The meaning of black here refers to dark and gloomy comedy.
5. Sometimes shopkeepers store essential goods to create false scarcity and then sell these in black.
Ans. Here, the meaning of black is that the shopkeepers sell the goods at a higher price.
6. Villagers had beaten the criminal black and blue ?
Ans.Here, black means that the criminal suffered excessive beating.
II. Match the phrases given under Column A with their meanings given under Column B.
कॉलम A में दिए गए वाक्यांशों के साथ कॉलम B में दिए गए वाक्यांशों का मिलान
Ans. 1. (iii), 2.- (v), 3.- (i), 4.- (ii), 5.- (iv).
III. We know that the word ‘fly’ (of birds/insects) means to move through air using wings. Tick the words which have the same or nearly the same meaning.
(हम जानते हैं कि शब्द ‘उड़ना’ (पक्षियों/कीड़ों का) का अर्थ है पंखों का उपयोग कर के हवा में घूमना। जिन शब्दों के समान या लगभग समान अर्थ हों, उन पर टिक करें।)
Ans. The words which have the same or nearly same meaning as ‘fly’ are as follows: