MP Board Class 9 English Beehive Solution Chapter 2 : The Sound of Music

Chapter 2 : The Sound of Music

Lesson 2 : The Sound of Music

Part 1

Evelyn Glennie Listens to Sound Without Hearing It

Difficult Word-Meanings

Rush hour (रश आर)-busy time व्यस्त समय; Slight (स्लाइट)-small and thin पतली दुबली; Nervous (नरवस) -restless बेचैन; Prestigious (प्रेस्टीजियस)-well-known प्रतिष्ठित; Daunting (डॉन्टिंग)-frightening भयावह; Aspiring (एसपायरिंग)-willing महत्वाकांक्षी, Gradual (ग्रैजुअल)-slowly धीरे-धीरे; Severely (सीवियरली)-too much बहुत ज्यादा; Imparied (इम्पेयर्ड)-weakened कमजोर; Pursue (परस्यू)-to continue जारी रखना; Discouraged (डिस्करेज्ड्)-dishearten हतोत्साहित करना; Potential ( पोटेन्शियल)-ability क्षमता; intriguing (इंट्रीग्यूइंग)-fascinating दिचलस्प; Flawlessly (फ्लॉलेस्ली )-without mistake बिना गलती के; Tingles (टिंगल्स)-causing sensation, झनझनाहट; Resonances (रेजोनेसेंस)-echoes of sound आवाज़ की गूंज; delights (डिलाइट्स)-happiness खुशियाँ देना; Extraordinary (एक्स्ट्रॉआर्डिनेरी)-special असाधारण; Confesses (कन्फेसेज़)-to admit कबूल करना; Enormous (इनोरमस)-very big बहुत बड़ा या अत्यधिक; Priority (प्रायओरिटी)-great importance प्राथमिकता; Accomplished (एकम्पलिश्ड्)-successfully carried out हासिल करना; Pleasure (प्लेज़र)-happiness खुशियाँ।

Textual Exercises

Thinking about the Text

I. Answer these questions in a few words or a couple of sentences each :

(निम्न प्रश्नों के उत्तर दें 🙂

(1) How old was Evelyn when she went to the Royal Academy of Music ?

एवलीन कितने वर्ष की थी जब वह संगीत की शाही एकेडमी गई ?

Ans. Evelyn was seventeen when she went to the Royal Academy of Music.

एवलीन सत्रह वर्ष की थी जब वह संगीत की शाही एकेडमी गई।

(2) When was Evelyn’s deafness noticed ? When was it confirmed ?

एवलीन के बहरेपन के बारे में कब पता चला ? इसकी पुष्टि कब हुई ?

Ans. Evelyn’s deafness was noticed at the age of eight. It was confirmed when she was eleven.

एवलीन के बहरेपन के बारे में पता चला जब वह आठ वर्ष की थी। इसकी पुष्टि उसके ग्यारह वर्ष के होने पर हुई।

II. Answer each of these questions in a short paragraph (30-40 words) :

(निम्न प्रश्नों के उत्तर 30-40 शब्दों में दें 🙂

(1) Who helped her to continue with music ? What did he do and say ?

किसने उसे संगीत जारी रखने में मदद की ? उसने क्या किया और कहा ?

Ans. Mr. Ron Forbes helped her to continue with music. He began to teach her by tuning two large drums to different notes.

He said, “Don’t listen through your ears. Try to sense it some other way.”

श्री रॉन फोर्बस ने उसे संगीत जारी रखने में मदद की। उन्होंने दो बड़े ड्रमों को अलग स्वरों में ट्यून करके उसे सिखाना शुरू किया।

उन्होंने कहा-अपने कानों से मत सुनो। किसी और तरीके से महसूस करने की कोशिश करो।

(2) Name the various places and causes for which Evelyn performs.

एवलीन किन-किन जगहों पर और किन-किन कारणों से कार्यक्रम किया करती है।

Ans. Apart from the regular concerts, Evelyn gives free concerts in prisons and hospitals. She loves to give classes for young musicians and for deaf children too.

नियमित संगीत के कार्यक्रम के अलावा, एवलीन जेलों और अस्पतालों में बिना पैसों के कार्यक्रम करती है। वह जवान संगीतज्ञों को संगीत सिखाना पसंद करती है और बहरे बच्चों को भी।

III. Answer the question in two or three paragraphs (100-150 words):

(निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर 2-3 पैराग्राफ में दीजिए 🙂

(1) How does Evelyn hear music ?

एवलीन संगीत कैसे सुनती है ?

Ans. When Evelyn came to know about her deafness, she was determined to lead a normal life and she continued to take interest in music. She learnt to open her mind and body to sounds and vibrations. By practicing, she could sense music notes in different parts of her body.

Music pours in every part of her body. It tingles in the skin, her cheekbones and in hair. She senses the sound of xylophone that passes up the stick into her fingertips. If she leans against the drums, she feels the echoes of sound into her body. When she plays on a wooden platform, she removes her shoes so that the vibrations pass through her bare feet and up her legs. By doing all this, she feels music more deeply than any other person.

जब एवलीन को अपने बहरेपन के बारे में पता चला, उसने दृढ़ निश्चय कर लिया था कि वह एक सामान्य जीवन जीयेगी और उसने संगीत का अपना शौक बनाये रखा। उसने अपने दिमाग और शरीर को आवाजों और कम्पनों के लिए खोलना सीख लिया। प्रयास करते रहने से वह अपने शरीर के अलग-अलग हिस्सों में संगीत को महसूस करने लगी।

संगीत उसके शरीर के हर अंग में बस चुका है। वह उसकी त्वचा को, उसके गालों को और उसके बालों को झनझनाता है। वह जाइलोफोन को बजाते हुए उसकी आवाज को महसूस करती है जो उसकी डंडी से होते हुए उसकी उंगली की पोरों तक पहुँचती है। अगर वो तबले से सटकर खड़ी होती है तो उसकी आवाज़ की गूंज को अपने शरीर में महसूस करती है। अगर वो लकड़ी के मंच पर बजाती है तो वह अपने जूते उतार देती है जिससे उसके नंगे पंजों से आवाज़ का कंपन उसके पैरों तक जा सके। ये सब करते हुए वह संगीत को किसी भी अन्य इंसान की अपेक्षा ज्यादा गहराई से महसूस करती है।

(D) Other Imp Questions

(1) Why was Evelyn nervous yet excited as waited for the train ?

एवलीन बेचैन थी फिर भी उत्साहित क्यों थी जब वह ट्रेन का इन्तजार कर रही थी ?

Ans.Evelyn was nervous yet excited as she was leaving for the Royal Academy of Music London to learn music.

एवलीन बेचैन थी फिर भी उत्साहित थी क्योंकि वह रॉयल एकेडमी ऑव म्यूजिक लंदन, संगीत सीखने जा रही थी।

                      Part 2

The Shehnai of Bismillah Khan

Difficult Word-Meanings

Shrill (श्रिल)-high pitched तीखी; Barber (बारबर)-one who cuts hair नाई; Access (एक्सेस)-approach पहुँच; Auspicious (ऑस्पीशियस)-good fortune शुभ; Indispensable (इनडिस्पेन्सेबल)-very important अनिवार्य, Ancient (एन्शेन्ट)-old time प्राचीन; Fascinated (फेस्सिनेटेड)-to charm फिदा; Captivated (कैप्टीवेटेड)-to charm लुभाना, फिदा होना; Inspired (इसपायड)-to animate प्रेरणा देना; Priceless (प्राइसलेस)-very expensive अमूल्य; Emphasis (एम्फेसिस)-stress of voice जोर देना; Thick and fast (थिक एंड फास्ट)-quickly and in large | quantity बहुत जल्दी, बहुत मात्रा में; Coveted (कोविटेड)-much desired बहुप्रतीक्षित; Exceedingly (एक्सीडिंगली) – very high अत्यधिक; Recreate (रीक्रिएट)-to refresh by pastime माहौल बनाना; Effortlessly (एफर्टलेसली) -easily आसानी से।

Thinking about the Text

I. Tick the right answer : (सही उत्तर पर सही का निशान लगायें)

1.The (shehnai, pungi) was a reeded noisemaker.’

2. (Bismillah Khan, A barber, Ali Bux) transformed the pungi into a shehnai.

3. Bismillah Khan’s paternal ancestors were (barbers, professional musicians).

4. Bismillah Khan learnt to play the shehnai from (Ali Bux, Paigambar Bux, Ustad Faiyaaz Khan).

5. Bismillah Khan’s first trip abroad was to (Afghanistan, U.S.A., Canada).

Ans. 1. Pungi, 2. A barber, 3. Professional musicians, 4. Ali Bux, 5. Afghanistan.

II. Find the words in the text which show Ustad Bismillah Khan’s feelings about the items listed below. Then mark a tick (V) in the correct column. Discuss your answers in class.

(पाठ में से ऐसे शब्द चिन्हित कीजिए, जो निम्नलिखित आइटम्स के लिए उस्ताद बिस्मिल्ला खां की अनुभूति दर्शाते हों। तत्पश्चात् सही स्तंभ में (सही) का निशान लगाएँ। अपने उत्तरों के विषय में कक्षा में चर्चा कीजिए।)

Ans.

 III. Answer these questions in 30-40 words :

(निम्न प्रश्नों का 30-40 शब्दों में उत्तर दीजिए 🙂

(1) Why did Aurangzab ban the playing of pungi?

औरंगजेब ने पुगी बजाने पर क्यों रोक लगाई ?

Ans. Aurangzeb banned the playing of the pungi because it had a shrill unpleasant voice.

औरंगजेब ने पुंगी बजाने पर इसलिए रोक लगाई क्योंकि उसकी आवाज बहुत तीव्र और सुनने में अप्रिय थी।

(2) How is a shehnai different from a Pungi ?

शहनाई पुंगी से किस तरह अलग है ?

Ans. Shehnai is a hollow pipe that is longer and broader than the pungi and it has seven holes on the body of it. With the opening and closing of these holes, soft sounds are produced. Whereas pungi is ball shaped in between with shrill sound.

शहनाई एक खोखला पाइप है जो कि पुंगी से लम्बा और चौड़ा है और इस पर सात छेद बनाये हुए हैं। इन छेदों को बन्द करते और खोलते हुए मधुर आवाज निकलती है, जबकि पुंगी बीच से गेंद जैसी है और इसकी आवाज़ बहुत तीव्र है।

(3) Where was the shehnai played traditionally ? How did Bismillah Khan change this?

परम्परागत शहनाई कहाँ बजायी जाती थी ? बिस्मिल्लाह खान ने इसे कैसे बदला ?

Ans Traditionally, shehnai was played at the royal court, in the temples and at weddings.

Bismillah Khan invented new ragas with the shehnai and thus brought it on the stage with other instruments.

परम्परागत शहनाई राज दबरार में, मंदिरों में और शादियों में बजायी जाती थी। बिस्मिल्लाह खान ने शहनाई से नये रागों की उत्पत्ति की और इस तरह शहनाई, दूसरे वाद्यों के साथ मंच पर आयी।

(4) When and how did Bismillah Khan get his big break?

कब और कैसे बिस्मिल्लाह खान को बड़ा अवसर मिला ?

Ans. In 1938, Bismillah Khan got a big break with the opening of the All India Radio in Lucknow.

1938 में बिस्मिल्लाह खान को एक बड़ा अवसर मिला जब लखनऊ में ऑल इंडिया रेडियो की शुरूआत हुई।

(5) Where did Bismillah Khan play the shehnai on 15 August, 1947 ? Why was the event historic?

15 अगस्त, 1947 को बिस्मिल्लाह खान ने शहनाई कहाँ बजायी। ये घटना ऐतिहासिक क्यों थी ?

Ans. Bismillah Khan played the shehnai from the Red Fort to greet the nation. The event was historic as on this day India gained freedom.

बिस्मिल्लाह खान ने लाल किले से राष्ट्र को अभिवादन करने के लिए शहनाई बजायी।

ये घटना ऐतिहासिक थी क्योंकि इसी दिन भारत ने स्वतन्त्रता पायी।

(6) Why did Bismillah Khan refuse to start a shehnai school in the U.S.A. ?

बिस्मिल्लाह खान ने यू.एस.ए. में शहनाई स्कूल खोलने से क्यों मना कर दिया ? 

Ans. Bismillah Khan refused to start a shehnai school in the U.S.A. because he was fond of India very specially he loved Benaras, its banks of river Ganga and his native place Dumraon. He did not want to leave India ever.

बिस्मिल्लाह खान ने यू.एस.ए. में शहनाई स्कूल खोलने से इसलिए मना कर दिया क्योंकि उन्हें भारत से प्यार था, खासकर के बनारस, उसका गंगा का किनारा और अपनी बचपन की जगह दुमरांव से। वह भारत को कभी भी हमेशा के लिए नहीं छोड़ना चाहते थे।

(7) Find at least two instances in the text which tell you that Bismillah Khan loves India and Benaras.

इस कथा से कम से कम दो उदाहरण दीजिए जिससे पता चले बिस्मिल्लाह खान को भारत और बनारस से प्यार है।

Ans. Once one of his students wanted him to open a shehnai school in the U.S.A. He refused, saying he wants to be near river Ganga.

Many Film directors were willing to call Bismillah Khan to Mumbai but after doing two films, he realized he would not like the artificial film world. He only wanted to be in Benaras near river Ganga.

एक बार उनका एक शिष्य चाहता था कि वे यू.एस.ए. में एक शहनाई स्कूल खोलें। उन्होंने मना कर दिया, ये कहकर कि वे गंगा किनारे ही रहना चाहते हैं।

काफी फिल्म डायरेक्टर बिस्मिल्लाह खान को मुंबई बुलाने को इच्छुक थे, पर सिर्फ दो फिल्में करने के बाद उन्हें महसूस हुआ कि उन्हें बनावटी फिल्मी दुनिया अच्छी नहीं लगेगी। वो सिर्फ बनारस में गंगा किनारे ही रहना चाहते थे।

Thinking about Language

I. Complete the following sentences. Beginning with a to-verb, try to answer the questions in brackets : (निम्नलिखित वाक्यों को पूरा कीजिए 🙂

1. The school sports team hopes

(What does it hope to do ?)

2. We all want …………. (What do we all want to do ?)

3. They advised the hearing impaired . child’s mother …………. (What did they advise her to do?)

4. The authorities permitted us to ….. (What did the authorities permit us to do?)

5. A musician decided to …………. (What did the musician decide to do ?

Ans

1. to play well,

2. to get success in life,

3. to take her to the specialist,

4. play in the ground,

5. teach the children.

II. From the text on Bismillah Khan, find the words and phrases that match these definitions and write them down. The number of the paragraph where you will find the words/phrases has been given for you in brackets :

(मिलान कीजिए 🙂

1. The home of royal people (1) ……….

2. the state of being alone (5) …………

3. a part which is absolutely necessary (2)…………..

4. to do something not done before (5)

5. without much effort (13) ……….

6. quickly and in large quantities (9)……….. and …………..

Ans 1. Royalty, 2. solitude, 3. indispensable, 4. invent, 5. effortlessly, 6. thick…….fast.

III. Tick the right answer : (सही उत्तर पर सही का निशान लगायें )

1. When something is revived, it (remains dead/lives again).

2. When a government bans something, it wants it (stopped/started).

3. When something is considered auspicious, (welcome it/avoid it).

4. When we take to something, we find it (boring/interesting).

5. When you appreciate something, you

(find it good and useful/find it of no use).

6. When you replicate something, you do it

(for the first time/for the second time).

7. When we come to terms with something, it is (still upsetting/no longer upsetting).

Ans 1. lives again, 2. stopped, 3. welcome it, 4. interesting, 5. find it good and useful, 6. for the second time, 7. no longer upsetting.

IV. Dictionary work

Children will read and try to understand the use of adjectives. . (छात्र स्वयं पढ़ेंगे और विशेषण का इस्तेमाल समझने का प्रयास करेंगे)

Consult your dictionary and complete the following table. The first one has been done for you.

(निम्नलिखित तालिका को पूरा कीजिए 🙂

Use these words in phrases or sentences of your own.

(निम्नलिखित शब्दों का वाक्यों में प्रयोग करो:)

Ans. (1) Indispensable –

(i) Air and water are indispensable to life.

(ii) Raman has become quite indispensable to the company.

(2) Impressed

I am impressed by my teacher.

(3) Afraid

(i) Sita is afraid of rats.

(ii) Rats are afraid of cats.

(4) Outdoor-

(i) Cricket is an outdoor game.

(ii) I play cricket outdoor.

(5) Paternal –

This is my paternal house.

(6) Countless

(i) Countless stars lit up the hight sky

(ii) The lazy man had countless excuses.

(7) Priceless

(i) She loved wearing priceless dresses.

(ii) The letters are priceless. Speaking

I. Children will read about singer Kishori Amonkar.

(छात्र गायिका किशोरी अमोनकर के बारे में पढ़ेंगे।)

II. Use your notes on Kishori Amonkar to introduce her to an imaginary audience. You may use one of the following phrases to introduce a guest :

I am honoured to introduce……../I feel privileged to introduce………/We welcome you.

Ans. Good morning to you all.

I am honoured to introduce the finest female vocalist. Padma Bhushan Kishori Amonkarji to you all. She was born in Mumbai on 10th April, 1932. At the age of 8, young Kishori began to receive vocal lessons in Hindustani classical music from Bhendi Bazar Gharana and her mother Mogubai Kurdikar and later received training from tutors of several gharanas. She is very much inspired by the teaching of the ancient vedic sages. She has received many prestigious awards in the Indian classical music.

We all are highly thankful to her for honouring us with her gracious presence. Writing

“If you work hard and know where you’re going, you’ll get there,” says Evelyn Glennie.

You have now read about two musicians, Evelyn Glennie and Ustad Bismillah Khan. Do you think that they both worked hard ? Where did they want to ‘go’ ? Answer these questions in two paragraphs, one on each of the two musicians.

 “अगर आप कड़ी मेहनत करते हो और तुम्हें तुम्हारी दिशा पता है, तो तुम उसे पा ही लेते हो” एवलीन ग्लेनी ने कहा। • अब आप दोनों संगीतज्ञों एवलीन ग्लेनी और उस्ताद बिस्मिल्लाह खान के बारे में पढ़ चुके हो। क्या आप समझते हो दोनों ने कड़ी मेहनत की? – वे दोनों किन ऊँचाइयों तक पहुँचना चाहते थे ? दोनों संगीतज्ञों के बारे में एक-एक अनुच्छेद लिखकर इन प्रश्नों के उत्तर दीजिए।

Ans. Yes, Evelyn Glennie and Ustad Bismillah Khan worked very hard to achieve what they did.

Evelyn was a deaf girl who loved music, she felt it though she could not hear it. Her passion and determination helped her become a successful musician and she made her way through to the Royal Academy of Music.

Ustad Bismillah Khan was a poor boy who had changed the concept of pungi into the shehnai. He practiced hard and was inspired by the flowing waters of the Ganga. He contributed towards the classical music using his shehnai.

Both had won many awards for their contribution to music.

जी हाँ, एवलीन ग्लेनी और उस्ताद बिस्मिल्लाह खान ने बहुत मेहनत की इन ऊँचाइयों को प्राप्त करने में। _एवलीन एक बहरी लड़की थी जिसे संगीत से बहुत प्यार था। वह संगीत को महसूस करती थी क्योंकि वह सुन नहीं सकती थी। उसकी लगन और दृढ़ निश्चय ने ही उसको सफल संगीतज्ञ बनाने में मदद की और उसने अपना सफर संगीत की शाही एकेडमी के द्वारा बनाया। उस्ताद बिस्मिल्लाह खान एक गरीब बालक थे जिन्होंने पुंगी का नजरिया शहनाई के रूप में बदल दिया। उन्होंने बहुत मेहनत की। वह बहते हुए गंगा के पानी से प्रभावित होते थे। उन्होंने शास्त्रीय संगीत में अपनी शहनाई का इस्तेमाल करके काफी योगदान दिया।

दोनों ने संगीत के प्रति योगदान के लिए कई पुरस्कार जीते।

One Comment to “MP Board Class 9 English Beehive Solution Chapter 2 : The Sound of Music”

  1. Top site ,.. amazaing post ! Just keep the work on !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *